Ontwerp het perfecte T-shirt in 5 stappen

IMG 3227

Heb je plannen om zelf een T-shirt te ontwerpen voor je eigen kledingcollectie? Of misschien wil je een T-shirt door een externe partij laten maken? In beide gevallen zijn de volgende vijf stappen een goed startpunt naar een stijlvol, comfortabel én duurzaam ontwerp.

Bezig met het ontwerpen van een T-shirt voor je eigen kledingcollectie? Of misschien wil je een aantal jersey styles bij een externe partij produceren? Het ene T-shirt is het andere niet. Aan iets wat een simpel product lijkt, zijn vele stappen en keuzes voorafgegaan. Deze keuzes hebben invloed op de eindprijs, het draagmoment en door wie jouw design gedragen wordt. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste keuzes maakt? Volg onderstaande vijf stappen als startpunt naar een stijlvol, comfortabel én duurzaam ontwerp.

T-shirt laten maken

Natuurlijk kun je een T-shirt ook laten ontwerpen door een externe partij. Edberg Fashion ondersteunt je waar nodig. Wij kunnen de gehele collectieontwikkeling of een deel daarvan uit handen nemen. Van het ontwerpen tot de levering in het magazijn.

Stap 1: De doelgroep en het draagmoment

De eerste stap in de creatie van een eigen T-shirt is het bepalen van de doelgroep en het draagmoment. Breng in kaart aan wie je de shirts wil verkopen. Zijn dit mannen, vrouwen, kinderen, millennials, tieners of een combinatie van meerdere groepen? Probeer je goed in te leven in hun gedrag en wensen. Wat zijn de hobby’s, woonplaatsen en doelen van deze mensen? En hoe past jouw T-shirt in dat plaatje? Oftewel: bepaal het draagmoment. Wordt het een alledaags, maar trendbewust T-shirt voor een twintiger? Of wordt het een business-chique shirt voor de carrièregerichte dertiger? Hoe duidelijker de persona, hoe makkelijker de ontwikkeling van het shirt.

Uiteraard is het bij het starten van een eigen kledinglijn altijd aanbevolen een duidelijk businessplan te schrijven. De persona is hier slechts een onderdeel van.

Stap 2: De stof

Bij het maken van kleding is de stofkeuze ontzettend belangrijk. De stof is afhankelijk van de eindconsument en het draagmoment (die je beide als het goed is hebt bepaald in stap 1). Edberg Fashion heeft een breed arsenaal aan stoffen: voornamelijk natuurlijke blends met katoen, viscose, tencel en linnen.

Welke stof kies je voor een T-shirt ontwerp? Per doelgroep of draagmoment zijn over het algemeen de volgende stoffen geliefd:

  • De jongere doelgroep: een zwaardere, 100% katoen jersey.
  • De traditionele gebruiker: pima katoen (de zachtste en sterkste katoensoort) of gemerceriseerd katoen (deze soort is extra behandeld, waardoor het garen een mooie glans en zijdeachtige uitstraling krijgt).
  • De consument waarbij duurzaamheid centraal staat: GOTS-gecertificeerd of 100% biologisch katoen.
  • Bij hoogzomer: een slub jersey, linnen jersey of een lichte 100% katoen jersey. 

Stap 3: De fit

Ga je een T-shirt ontwerpen, dan denk je ook aan de pasvorm. Ieder geslacht en iedere doelgroep heeft vaak een voorkeur voor een bepaalde fit. Maar hierbij speelt mode ook een grote rol. Zo kiest de jongere doelgroep vaker voor een oversized of cropped fit met een dropped shoulder. Iemand die op zoek is naar een vrouwelijker, klassiek T-shirt kiest eerder voor een model met een aansluitende fit met taille. Ook hebben de fit en de eindconsument invloed op de size range die je wilt aanbieden. Allerlei keuzes die bepalend zijn voor het succes van jouw T-shirt. Edberg Fashion is in te zetten als partner voor de begeleiding in dit traject. Internationale ontwikkelingen op het gebied van mode, trends en retail zijn leidend in ons creatief meedenken. 

Stap 4: De afwerkingen

It’s all in the details. De afwerking maakt het T-shirt uniek. Speciale stiksels, afwerkingen van de zoomen en het materiaal van de boord maken het verschil tussen een basic T-shirt en een premium T-shirt. Een hoogstaande afwerking staat centraal bij Edberg Fashion. Zo creëren we samen mooie, duurzame kleding die langer meegaat!

Stap 5: De branding

En als laatste wil je natuurlijk laten zien aan de buitenwereld dat dit T-shirt door jou is gemaakt. De branding is belangrijk. Het is je visitekaartje en jouw persoonlijke stempel op je kledingcollectie. Hiermee voeg je merkwaarde toe aan het product en blijf je herkenbaar. Vormen van branding op een T-shirt zijn prints, borduringen en gepersonaliseerde labels.

Een T-shirt ontwerpen vergt wat creativiteit. De concurrentie is groot, de opties zijn enorm. Bij Edberg Fashion kunnen we dit proces uit handen nemen. Samen creëren we de T-shirt collectie van je dromen!